Belevingswerelden - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu Belevingswerelden - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu

Belevingswerelden

Door: Linda & Ramon

Blijf op de hoogte en volg Ramon en Linda

18 Juli 2009 | Nepal, Kathmandu

We hebben fijne gesprekken, Ramon en ik op reis.. Vaak praten we lang in bed, voordat we in slaap vallen, en denk ik "hier wil ik over schrijven". Maar vaak neemt het leven ons dan weer mee en heb ik geen woorden 'vereeuwigd'. Nu wil ik schrijven en doe ik het ook.

Ik merk dat het reizen onze ervaringen en daarmee ook onze belevingswereld enorm verrijkt.
In de contacten met de mensen die we hier ontmoeten, mensen die hier zijn opgegroeid in veelal traditionele culturen en in een schoolsysteem dat verschilt van het onze, merk ik dat het feit dat ik ben opgegroeid in Nederland maakt dat ik dingen regelmatig anders ervaar dan veel mensen hier. Het is voor mij een leuke uitdaging om telkens weer een aansluiting te vinden met de mensen met wie ik hier een intens contact heb, te proberen elkaar beter te begrijpen en daarmee onze belevingswerelden een beetje te vergroten. Ik leer hier onbeschrijflijk veel van en zij ook.

In India en Nepal heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat veel mensen verwachten dat er op een vraag maar één goed antwoord bestaat. Naar mijn mening een resultaat van het schoolsysteem hier, wat uiteraard ook in het verlengde staat van de cultuur.

Een voorbeeld dat dit mooi illustreert is een vraag van Martine. We kregen een aantal mooie vragen van haar mee over 'Vertrekken' en 'Thuiskomen' en stelden de vraag "Wat betekent thuis voor jou" aan verschillende mensen onderweg.

Het was een bijzondere ervaring toen aan ons werd gevraagd wat het goede antwoord is op deze vraag. Het was voor mij onvoorstelbaar dat iemand kan denken dat er op een vraag als deze één juist antwoord kan bestaan. Ik legde uit dat de ervaring van thuiskomen iets persoonlijks is en dus voor iedereen anders kan zijn.. een vraag waarop niet slechts één juist antwoord kan bestaan. "Dus ik kan alles antwoorden?" was de enthousiaste en geïnspireerde reactie op mijn uitleg. "Ja", zei ik, "ieder antwoord is goed".

We kregen prachtige antwoorden..

- Home is inside you - Pem (India)

- Where you feel inner peace - Filomena (Zwitserland)

- Your secret life / place - Bale (Nepal)

- Save / protection / shelter - Bale (Nepal)

- Meeting point of family - Milan (Nepal)

- Education Place - Milan (Nepal)

- Laundry smell / The feeling of being child - Rama (Spanje)

Ik ben het met alle antwoorden eens!

Een voor mij hele moeilijke vraag als "Hoe leer je jezelf kennen?" bleek voor sommige mensen dan weer helemaal niet moeilijk. Ik kreeg bijvoorbeeld het stellige antwoord; "Door je ouders! Zij leren je wie je bent!". Waarop ik een vragende blik kreeg die ik interpreteerde als; "Hoezo, wist je dat niet?".

Omdat we zo veel leren en zo genieten van Azië hebben we besloten nog niet in september naar huis te komen, een jaar blijkt te kort.. Sinds donderdag zijn we in China, een enorm continent waar weer zo veel valt te ontdekken. Het is ons plan hier minimaal twee maanden te blijven. Waar de wind ons dan weer naar toe zal brengen weten we nog niet.

Nu we alweer bijna elf maanden onderweg zijn merk ik dat het steeds belangrijker voor me wordt om mijn veranderende belevingswereld, ontwikkeld door onze reis, over te brengen aan de mensen thuis. Om een beetje een gevoel te geven van wat ons allemaal bezig houdt. Ik ben dankbaar voor de vele warme reacties van jullie, op sinaasappelparadijs en ook veelvuldig via email. Het is voor mij een groot cadeau te merken dat mijn verhalen die ik op de meest uiteenlopende plekken zit te typen aansluiting vinden bij zo veel dierbare vrienden en familie thuis. Zo voelen we jullie voortdurend dicht bij ons : ).

  • 18 Juli 2009 - 12:18

    Jeanne G:

    ik geniet telkens weer van jullie belevenissen en jullie mooie fotos nog een prettig verblijf op jullie mooie reis
    gr Jeanne

  • 18 Juli 2009 - 13:23

    Babs:

    Wat mooi weer!
    xje Babs

  • 18 Juli 2009 - 17:00

    Marcella:

    Lieve schat,
    Leef je droom en communiceer met je hart, en alle plaatsen op
    de wereld zullen je "THUIS" zijn. Jouw navigatortje wijst je de weg.

    Ik verlang ernaar jullie LIJFELIJK te knuffelen. Hoe lossen we dat op?

    kus, Mama

  • 18 Juli 2009 - 18:09

    Ans Van Baast:

    We hebben weer genoten
    Groetjes van ons

  • 19 Juli 2009 - 10:02

    Mark Vandael:

    Dag Linda en Ramon,
    Al noteer ik niet telkens een reactie, ik ben ondertussen wel een trouwe lezer van jullie verhalen. Het is geweldig om zo een beetje mee te kunnen reizen! Heel wat impressies die er zelfs op afstand in slagen om mensen aan het denken te zetten. Wellicht ook een beetje jaloersheid om wat jullie allemaal mogen meemaken, al is dat zeker niet slecht bedoeld.
    Voel je verder maar lekker overal thuis in die mooie wereld, leef intens en geniet verder met volle teugen. We gunnen het jullie van harte (zeker als wij telkens mee mogen genieten :-))
    Thuisblijver Mark.

  • 19 Juli 2009 - 11:07

    Marielle:

    Tja, er is weinig meer aan toe te voegen anders dan dat het weer prachtig is! Zelfs als thuisblijver ervaar je de verandering die jullie doormaken. Wat geweldig dat jullie nog verder kunnen, maar wat jammer dat we jullie nog zo lang moeten missen.
    Geniet van China dus, Yilu Shunfeng en xiwang nin wan de kaixin!

    Veel liefs,
    M.xx

  • 19 Juli 2009 - 14:28

    Ilse:

    Dag Ramon & Linda,

    Ik heb nog niet gereageerd op al jullie verhalen maar lees ze elke maand met heel veel belangstelling. Ik heb echt het gevoel dat ik door jullie verhalen ook een beetje meereis. Groot gelijk dat jullie nog wat langer blijven.
    Bedankt voor jullie toffe reisverhalen en geniet nog van elke dag!

    Lieve groetjes en bezen xxx :-)

    Ilse

  • 19 Juli 2009 - 18:42

    Rose-Marie:

    Wat mooi! En de meest mooie dingen zijn juist niet te beschrijven (het is een combinatie van hoe jij zelf bent op dat moment, je kennis en je ervaring). Woorden geven aan datgene wat zo mooi is, doet soms ook afbreuk aan wat je beleeft...

  • 04 Augustus 2009 - 10:27

    Marijke:

    Hallo Linda en Ramon, heerlijk om te lezen wat jullie meemaken en met ons delen; boeiend bijv.hoe er op de vragen gereageerd wordt; doordat je steeds relatief lang op een plaats blijft kun je dieper contact hebben en beleven hoe zij leven; door jullie werkzame leven vóór deze reis heb je al veel levenservaring opgedaan en ik voel jullie dankbaarheid voor het leven nu, tijdens deze reis, dag wereldburgers, knuffel, t.marijke en o.kees die hele dagen in de tuin bezig is en geniet van zijn vakantie op onze 1000 vierkante meter, ons kersen en pruimenparadijs!

  • 09 Augustus 2009 - 19:37

    Elle Van Zelst, Oirs:

    ik geniet enorm van de mooie woorden en de manier waarmee jullie de indrukken die jullie opdoen opschrijven ik lees en voel jullie levenservaring, knap hoor!
    veel plezier samen met theo en bets daar in het verre china. hartelijke groet uit het mooie oirschot.

  • 10 Augustus 2009 - 06:41

    Joost:

    Het is maandagochtend 10 augustus en ik heb mijn vakantievoicemail omgezet en ben mijn mails aan het lezen na 3 weken fietsen door Engeland, Belgie en NL. Leuk om te beginnen met jullie verhalen en foto's! geniet van China en let op je paspoort ;)
    liefs, Joost en Karin

  • 18 Augustus 2009 - 20:03

    Rose-marie:

    Zo maar even de groetjes...weer even jullie reis bekeken.
    veel plezier met de fam!
    Liefs

  • 28 Augustus 2009 - 13:04

    Sara:

    Lieve Lin & Ramon,

    Wat een mooi verhaal toch weer. Heb heerlijk kunnen wegdromen bij jullie verhaal en foto's! Geniet nog van de reis en blijf vooral schrijven en prachtige plaatjes schieten. Liefs uit Amsterdam! xx Saar

  • 27 November 2009 - 23:39

    Sander:

    Papa was a rolling stone...

    Where ever he lay his hat whas his home!

    De meer Oost-Aziatische culturen [China, Thailand, etc, Japan] schijnen juist weer veel beter dan wij met multiple truths om te kunnen gaan als ik het allemaal goed begrepen heb.

    Berucht zijn de grote aantallen en verschillende soorten 'ja' in China...

    grtz! Sander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

sinaasappelparadijs

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2010

Tegelijk hier en daar zijn

08 Februari 2010

13.000 kilometer sneeuw

18 Januari 2010

Van hier tot Tokyo.. andersom

12 December 2009

De mensen van Myanmar

23 Oktober 2009

Ver weg en toch verbonden...
Ramon en Linda

Actief sinds 01 Sept. 2008
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 136768

Voorgaande reizen:

01 November 2012 - 01 Mei 2013

Sinaasappelparadijs @ Work

04 September 2008 - 14 Februari 2010

sinaasappelparadijs

Landen bezocht: