Een warm onthaal in de hoofdstad - Reisverslag uit Tashkent, Oezbekistan van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu Een warm onthaal in de hoofdstad - Reisverslag uit Tashkent, Oezbekistan van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu

Een warm onthaal in de hoofdstad

Door: Linda & Ramon

Blijf op de hoogte en volg Ramon en Linda

27 Oktober 2008 | Oezbekistan, Tashkent

In de bus van Buchara naar Samarkand ontmoetten we 2 weken geleden Hurshida, een goed Engels sprekende studente uit Buchara. Ze was op weg naar de hoofdstad waar ze economie studeert en met twee andere meisjes op kamers woont. Wij waren op weg naar Samarkand, maar we spraken af te bellen zodra we in Tashkent aan zouden komen. Hurshida belde ons al een paar keer vantevoren, want ze wilde ervoor zorgen dat alles goed geregeld was als wij aan zouden komen. Ze stelde voor alvast een hotel voor ons te reserveren en liet ons weten dat ze ons zou komen ophalen van het treinstation. Dat beloofde een warm onthaal!

De hotels die ze voor ons bezocht waren echter ver boven ons budget en daarom vroeg ze ons of we misschien te gast wilden zijn bij haar zus. Zij sprak een minimaal woordje Engels, maar met haar man zouden we zeker goed kunnen communiceren. Ze zouden het een geweldige kans vinden om gasten uit Nederland te mogen ontvangen. Het spreekt voor zich dat wij dat een extreem goed plan vonden en twee dagen later sleepten we dan ook onze rugzakken binnen in een klein warm appartementje in de verre buitenwijken van Tashkent.

We werden verwelkomd door Nasiba (27), haar man Ihtiyor (30) en hun kinderen Sabrina (3) en Ali (1). De enige meubels in huis waren een soort bedbank, een TV kastje en drie krukjes. Verder lagen er stapels platte rechthoekige kussens die bijvoorbeeld kunnen dienen als zitkussen, leuning of bed. Middenin de woonkamer lag een zeiltje op de grond waar Nasiba drie keer per dag lokale specialiteiten op tovert. We proefden o.a. 'Plof' (dè lokale schotel, bestaande uit rijst met worteltjes en uien en - voor mij zonder - stukjes lam, kip of rundvlees) en Hanym, wat vrouw betekent (een gestoomde deegrol gevuld met stukjes tomaat, rode paprika, aardappel, ui, knoflook, verse dille en peper en zout. Voor de vleeseters kan er nog rundergehakt bij). Als ontbijt genoten we van flensjes, warme melk met caramel of rijst, gebakken rode paprika met tomaat, ei en ui, hazelnoten, zelfgemaakte jam, zoete kaas, zure yoghurt en lekkere ronde Oezbeekse broden.

We speelden met Sabrina, die het helemaal geweldig vond om aan ons te trekken, op ons te klimmen, een zwoel dansoptreden te geven - waarbij ze met haar heupen wiegde en met haar handjes draaide - en lange spannende verhalen te vertellen in het Tadjiek, de moedertaal van de familie. Verder voerden we lange gesprekken met Ihtiyor, die erg nieuwsgierig was naar het leven in Nederland en ook naar de eventuele mogelijkheden daar voor hem en zijn familie. Hij was duidelijk van mening dat de toekomst van zijn gezin buiten de grenzen van Oezbekistan lag. We vonden dit moeilijk voor hem. Later gaf het ons ook een dubbel gevoel, toen we hem een ochtend mochten meemaken op zijn werk.

Ihtiyor geeft les in familie psychologie aan jongeren in de leeftijd van 14 tot 17 jaar. Hij leert ze onder andere na te denken over wie ze zijn, hun persoonlijkheid te ontwikkelen en er achter te komen wat ze willen met hun toekomst. Dubbel.. omdat hij hier voor zichzelf geen toekomst ziet.

De ochtend op het college was fantastisch! We werden eervol verwelkomd door zo'n vijftig studenten die gingen staan toen we binnen kwamen. Toen we voor de groep stonden legden ze hun rechterhand op hun borst en riepen met krachtige stem; "Salam Alaykhum!" en een golf van energie vloog naar ons toe. Toen gingen ze allemaal tegelijk weer zitten. Ihtiyor legde vervolgens in het Engels en Russisch uit wat we gingen doen. 's-Ochtends tijdens het ontbijt hadden we met hem afgesproken dat de studenten anderhalf uur de tijd zouden krijgen om ons te vragen wat ze wilden, in het Engels uiteraard want dit was dè kans om te oefenen wat ze geleerd hadden. En voor ons was het dè kans om de vraag die we van Patrick hebben meegekregen te beantwoorden:

"Wat heb je altijd al willen weten van iemand die uit Nederland komt?"

Zoals elke Nederlandse klas vol tieners was ook deze groep in het begin nog wat afwachtend. Maar toen de eerste jonge blondine een goede aanzet had gegeven, begon ook de rest van de klas los te komen. En dit waren de brandende vragen:

- Doen tieners in Nederland dezelfde dingen in hun vrije tijd als tieners in Oezbekistan?
- Waarom hebben jullie besloten Tashkent te bezoeken?
- Waar wonen jullie in Nederland?
- Hoe werkt het schoolsysteem in Nederland?
- Wat is jullie beroep?
- Waar hebben jullie elkaar ontmoet?
- Willen jullie graag kinderen?
- Wat vinden jullie van Oezbekistan?
- Welke talen willen jullie nog graag leren?
- Naar welke landen zijn jullie al geweest?
- Welke landen willen jullie nog graag bezoeken?

Na al deze vragen uitgebreid te hebben beantwoord en ook nog wat extra uitleg te hebben gegeven over het verschil tussen de Nederlandse en Oezbeekse cultuur hadden we nog een kwartiertje over. Ramon besloot om een creatieve oefening met de groep te doen om duidelijk te maken wat het verschil is tussen denken en doen. Na een uur vol concentratie volgde een ontlading waarbij we enorm hebben gelachen!

Diezelfde middag hebben we afscheid genomen van de familie Kurbanov en zijn we nog even verbleven in een officiële Bed & Breakfast in het centrum van Tashkent. Een verblijf in een niet geregistreerd hotel (en dus ook bij een gastfamilie) is namelijk officieel verboden in Oezbekistan. Nu kun je je wel bij een instantie laten registreren maar dat levert vaak meer problemen op dat het oplost, met name voor de mensen bij wie je verblijft. Dit vonden we dus geen optie. Maar we wilden nog wel graag een registratie van een hotel in Tashkent om de grensovergang met Kyrgyzstan te vergemakkelijken en hopelijk te voorkomen dat we de douanebambte met een aanzienlijk bedrag moesten omkopen. En, ondanks het feit dat we nog steeds drie dagen registratie misten toen we de grens bij Osh bereikten, kunnen we nu zeggen dat ons dit is gelukt!

We genieten al een paar dagen van het prachtige Kyrgyzstan, tot nu toe het mooiste land wat we hebben gezien. Maar hierover later meer :)

Alle liefs van Lin & Ramon

• 27 Oktober 2008 - 14:08

Marielle:

Jiez, wat bijzonder weer zeg! Dat je meekunt naar zo'n college en vragen van de studenten kunt beantwoorden. Heel indrukwekkend lijkt me! Het blijft bijzonder om een beetje met jullie mee te reizen. Het is zo leuk om te lezen, dat het jammer is dat er niet meer berichten zijn :-) en het staat zó ver af van hier en waar we hier mee bezig zijn. Kijk nu al uit naar de verhalen over het mooie Kyrgyzstan. Ben blij dat er een kaartje naast staat, anders had ik nooit geweten waar het ligt. Heeeel erg veel plezier weer en ENJOY!!

Liefs,
    M.xx

• 27 Oktober 2008 - 15:00

Marije:

Hee Lin en Ramon,

Ik heb van Lot eindelijk jullie site gekregen, dus ik ga me maar eens snel inlezen!!! Het eerste verhaal is in ieder geval heel leuk. (Mijn complimenten aan de auteur.... heel leuk geschreven.)

Zo te zien hebben jullie het ongelooflijk naar je zin.

Hier alles vooralsnog rustig, het grote aftellen is begonnen...

Dikke zoen, Marij (en Ptr)

• 27 Oktober 2008 - 18:30

Jeroen:

Ramon,
    Ik had een gegadigde voor je laptop, nu blijkt het dat er een ander type in zit dan er in zou moeten zitten. Weet jij of dit mogelijk is?

• 27 Oktober 2008 - 19:30

Martine:

Hé, leuk om weer nieuws te lezen. Vraag me wel af wat dat reusachtige roze ding is op de foto. Eerst dacht ik dat Ramon dat had gebruikt als creativiteitsoefening in het klasje,maar er zal wellicht een betere verklaring zijn.

Geniet maar verder...
    Martine

• 27 Oktober 2008 - 20:00

Mootje:

Lieve schatten, het water loopt me in de mond met al die lekkere gerechten. Wat een ervaring weer rijker met die studenten. Zo leuk dat jullie daarnaartoe zijn gegaan. Ik had heel graag ramon wel willen zien met zijn oefening samen met zijn assistente Leontien ;-).

Dikke kus
    Can't wait for a new chapter Kyrgyzstan.

Liefs,
    Mootje

• 28 Oktober 2008 - 20:16

Nicole:

Lieve levensgenieters!

Sluit me weer aan bij mijn voorgangers... heerlijk verhaal en heb honger naar meer! Ben benieuwd of jullie Sacha nog zien in Bishkek. En hoe lekker jullie me kunnen maken om snel zelf die kant op te gaan - nou ja, dat zal niet moeilijk zijn, wil nu al!!!

Veel liefs & knuffels,
    Nicole x

• 29 Oktober 2008 - 08:04

Marleen:

Joehoe!!!!!!! Jullie hebben er nog een fan bij... Ga jullie volgen, wat een avontuur!

x Marleen

• 29 Oktober 2008 - 15:45

Mama,:

Mijn motivatie te "spelen" met de
    computer stijgt met de dag.
    Jullie prachtige verhalen die je
    meesleuren in ervaringen en
    ontdekkingen van steeds weer
    "highligts" die jullie omringen, en ons op de achterbank meenemen.
    Fantastich.
    Mail komt eraan, maar wil altijd
    snel reagen in de hoop misschien
    1e te zijn. helaas!

Hou van jullie, liefs mams.

• 30 Oktober 2008 - 18:06

Jeanne Gerritsen:

hoi ramon en linda
    ook ik kan jullie nu volgen op mijn p.c vindik heel leuk.
    nog een mooie rijs ook van ton g.r jeanne

• 31 Oktober 2008 - 10:43

Babs:

Wat een prulleke die Sabrina!!! Dikke kus, Babsie

• 01 November 2008 - 16:25

Yamina:

Salam oe alaikum Lin en Ramon,

Super leuk om jullie op deze manier te kunnen blijven volgen. Vooral door de foto's en filmpjes kreeg ik echt het gevoel dit avontuur met jullie te delen! Ontzettend bedankt daarvoor.

Beslama,

Beslama,

Yamina

• 02 November 2008 - 17:09

D.v.Haaren:

Wat super gaaf om zo door de mensen onthaald te worden geweldig.Het is zo leuk om jullie te volgen.Heel veel groetjes van Diny en Piet-Hein

• 04 November 2008 - 09:08

Joost:

bedankt voor deze minivakantie!

kus,

Joost