Eerste indrukken van Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Delhi

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Ramon en Linda

09 Januari 2009 | India, Delhi

We vroegen de afgelopen weken veel mensen over hun ervaringen met Delhi. Velen vonden het verschrikkelijk en we hoorden vooral veel vuil en druk in hun verhalen. Een enkeling vond het fantastisch en absoluut de moeite waard. We hopen op het laatste..

Net voor zonsondergang landden we gisteren in Delhi, een stad die ons erg benieuwd en nieuwsgierig maakt - onze eerste ervaring met het 'echte' India. We zijn hier voor een bliksembezoek, op doorreis naar Ghaziabad waar Ramon vrijdag key note speaker is op 'the International Conference on Managing Creativity and Innovation'.

Geheel onverwacht hebben we gisteren avond de meest bijzondere bazaar ervaring tot nu toe gehad. Niet omdat de architectuur er sprookjesachtig was en prachtig, zoals in Iran - we liepen door nauwe onoverdekte straatjes, op zich niets bijzonders. Maar wat er zich afspeelt in deze straatjes gaat alle verbeelding te boven. De beelden blijven op mijn netvlies voorbij komen, als een film. Ik heb zelden zoiets indrukwekkend moois gezien, het lijkt bijna niet echt.

We zijn in de oude stad, in een wijk waar de met name moslim bevolking leeft in de nauwe straatjes rond de Jama Masjid, de grootste moskee van India. De tijd lijkt hier stil te staan.. smalle winkeltjes waarin soms wel acht mannen werken (of gewoon zijn) wisselen elkaar af. We zagen inimini naai-ateliertjes, kopersmeden en heel veel kruideniertjes en restaurantjes. Mijn blik wilde in elk winkeltje minutenlang blijven hangen, maar de fietsrickshaws die zich hier door de straatjes wurmen stuwen je vanzelf voort. Ieder winkeltje was van een prachtig patine. Muren die langzaam dezelfde kleur hebben gekregen als de dingen die er aanhangen en dingen die langzaam de kleur hebben gekregen van de muren die ze dragen. Mannen die, hurkend op een een berg vol potten en pannen met dampend voedsel of koekjes, de klanten bedienen. Een eeuwenoude toastoven in een winkeltje van amber 2 bij 1, met daarvoor oude manden met versgebakken toast in dezelfde kleur. Prachtige mensen die er hetzelfde uit lijken te zien als een eeuw geleden, vriendelijk lachen en je - verbazend genoeg misschien - niet lastig vallen. Bedelaars die in groepjes voor de restaurantjes hurken, schouder tegen schouder, wachtend op een gift die ze - zo zagen we - ook krijgen.

Onze ervaring met Delhi begint zonder twijfel goed.

• 09 Januari 2009 - 07:43

Babs:

Hey liefies! Fijn dat jullie eerste ervaring met Delhi goed was! Ik vond het een heerlijke stad! Inderdaad op sommige plaatsen wel heel vies, maar welke grote stad heeft dat niet? Misschien nog een tip als jullie tijd hebben; de Lotus Tempel. Een tempel voor alle religies! En shoppen op South Extension (en zeker naar de stoffenwinkel Nalli's (of Nelli's? ik weet het niet meer) gaan! Kussie en tot snel (ik zit nu lekker aan 'n kopje thee en ga zo naar Pilates; heerlijk)!
    Babs

• 09 Januari 2009 - 07:53

Babs:

Babs

• 09 Januari 2009 - 08:18

Mama,:

Een heerlijke goede morgen vanuit
    India op mijn scherm. Weer te gek
    wat jullie aanschouwen.
    Ja dat kleintje is me voor, een dochter van de moeder.
    veel liefs, kus mams.

• 09 Januari 2009 - 08:32

Jezussie:

Fijn om te horen dat het daar zo mooi is, lekker om te lezen dat de ervaringen zo mooi zijn.
    Ben al dagen bezig met een mail aan jullie, maar die volgt zsm.. Geniet ervan ik denk aan jullie lieve schatten x

• 09 Januari 2009 - 15:28

Marielle:

Ohhh en ik heb zo veel vragen!! Ik ga ook een mail dichten. En gezien mijn tijd van reageren heb je waarschijnlijk ook al door dat deze Toos inmiddels niet meer werkloos is en weer heerlijk is ondergedompeld :-). Het is hier werkelijk schitterend in de sneeuw (gewoon thuis), ik ga wat foto's sturen. Tot snel via de mail! en Enjoy!!
    Dikke kus
    M.xx

• 01 Februari 2009 - 16:20

Wieke:

Lieve Ramon en Linda,
    Wat heerlijk dat jullie zo genieten van jullie reis en alle contacten en ervaringen dagelijks zo intens opnemen. Leer je waarschijnlijk meer van dan van welke studie of baan dan ook!!
    Nog heel veel plezier.
    Lieve groet, Wieke