You happy, I'm happy, God happy! - Reisverslag uit Patnem, India van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu You happy, I'm happy, God happy! - Reisverslag uit Patnem, India van Ramon en Linda - WaarBenJij.nu

You happy, I'm happy, God happy!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Ramon en Linda

15 December 2008 | India, Patnem

Lotus - een klein yogadorpje op het Zuidelijkste puntje van Patnem Beach – is voor mij de ideale luxe.

In essentie is alles basic. Twaalf hutjes, gebouwd van bamboe, riet, stro en hout, met een deurtje in het midden, 2 raampjes zonder glas en een mini veranda in volle breedte. In het hutje staat een bed met een klamboe, een klein tafeltje met wierook en een spiegeltje erboven en er hangt een bamboestok waar je je kleren op kan hangen. Aan de rand van het terrein zijn 4 douche/toiletten met wastafel en – zeker niet onbelangrijk – een spiegel. Verder is er een relaxte chill out, uitgegraven in het zand en bedekt met rieten matten en heel veel kussens en hangen er twee hangmatten in de schaduw onder de bomen. De yogavloer is misschien wel het mooiste van alles, met een rieten dak waar het zonlicht prachtig gefilterd doorheen straalt.

Maar wat het hier pas echt luxe maakt is - het voortdurend schitterende uitzicht; de prachtige Arabische Zee met een aantal zwarte rotsen, wit schuimende golven een een vlak wit strand (‘s avonds tijdens de yogales zien we de zon in de zee zakken en schattige vissersbootjes huiswaarts keren, omringd door tientallen vogels op zoek naar hun avondmaal) – het geluid van de golven dat je ‘s avonds in slaap wiegt en alle andere geluiden naar de achtergrond doet verdwijnen – het perfecte zeebriesje dat precies aan deze kant van de baai de juiste verkoeling geeft – en de volle maan die ons verraste toen we in het schemerdonker net na zonsondergang de zee indoken en een prachtig volle, enorme witte cirkel aan de andere kant zagen opkomen. Het strand was de hele nacht verlicht en de schuimkoppen van de golven reflecteerden het licht hagelwit.

Na een vermoeiende reis vanaf een militair vliegveld in Thailand zijn we via het door terroristen geteisterde Mumbai naar Goa gevlogen. Het was de meest bizarre reis die we tot nu toe hebben meegemaakt. Al staan de voorpagina's van alle lokale kranten nu bol van verhalen over de terroristen en maatregels voor extra beveiliging, de sfeer hier is vooral ontspannen en vrolijk.

We worden omringd door een eclectische mix van mensen. Prachtige mensen! Claudia en Rama, een Zwitser-Spaans koppel met hun inmiddels bijna 5 maanden oude zoontje Santiago, zijn hier drie maanden geleden naar toe gekomen en begonnen met de opbouw van Lotus Yoga Retreat. Inmiddels hebben ze een viertal fantastische jongens om zich heen verzameld die 's ochtends verse fruitshakes naar onze hut komen brengen, in de keuken werken, klusjes uitvoeren, het menu komen voorstellen.. of gewoon even komen kletsen, gitaar gaan spelen of vuurshows geven op het strand. Vanaf dag 2 hebben ze mijn hart gestolen.

Bale en Milan, 2 Nepalese jongens die tijdens het seizoen een half jaar in India werken en zijn komen aanwaaien toen er bij hun vorige werkgever te weinig werk was, zijn een lot uit de loterij. Bale is 21 en Milan schat ik een jaar of 17. Beide hebben een aanstekelijke glimlach, zijn attent, voelen zich verantwoordelijk voor het welzijn van de gasten en zijn ook nog grappig. Ze werken dagelijks van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds, 7 dagen per week. Ik heb ze nog geen seconde chagrijnig of moe gezien. Een stel om van te houden..

En dan is er Pem. Pem komt uit het Noord-Oosten van India, Arunachal Pradesh. Een provincie op zich waar de mensen meer verwant zijn met het volk van Tibet en Bhutan dan met de Indiërs. Als klein jongetje zag hij hoe respectvol zijn oom, die monnik was, in het dorp werd ontvangen en wilde hij niets liever dan zelf ook monnik worden. Op zijn zesde vertrok hij en werd monnik in een Boedhistisch klooster. Na een aantal moeilijke jaren bleek echter dat het monnikenbestaan niet voor hem was bedoeld en probeerde hij meerdere keren weg te lopen. Uiteindelijk lukte het hem en leefde hij een tijd alleen in de natuur. En dat doet hij eigenlijk sindsdien nog steeds. Rama heeft Pem van het strand geplukt. Hij zag hem met zijn tas en didgeridoo 's avonds in de bergen verdwijnen. Toen hij hem nog eens zag heeft hij hem aangesproken en gevraagd wat hij hier deed. 'I stay in the mountains', was zijn antwoord. Rama vroeg of hij mee wilde komen schilderen. En dat deed hij. Hij bleef de hele dag en verdween 's avonds weer in de bergen. Twee dagen later kwam hij terug, bleef hij een halve dag en verdween weer in de bergen. Plotseling was hij weer weg, steeds zonder geld of iets anders te vragen. De derde keer dat hij verdween liet hij zijn didgeridoo achter en wist Rama dat hij terug zou komen. Toen hij de vierde keer terugkwam is hij gebleven.

Wanneer Pem niet mee aan het klussen is bespeelt hij zijn zelfgemaakte didgeridoo (waar hij anderhalf jaar aan heeft gewerkt) - speelt hij met Balou, een prachtige Duitse herder die ongewenst bezoek van het terrein houdt - rolt hij ayurvedische jointjes of geeft hij een vuurshow. Volledig zonder angst tekent hij met een aan twee kanten brandende stok vloeiende vormen in de donkere lucht van het strand. Terwijl hij deze prachtige pure voorstelling geeft verdwijnt de lach geen seconde van zijn gezicht. Na een half uur houdt hij het voor gezien, dooft zijn vlammen en draait met zijn ontblote bovenlijf vol zwarte vegen zijn ayurvedische sigaretje. Hij deelt het steevast met iedereen die in de buurt is. Als je zijn creatie aan je voorbij laat gaat kijkt hij je aan, opent hij zijn kleine oogjes wat verder en zegt hij overtuigend; 'It's ayurvedic, very nice!'

De laatste van de vier is Vinni, een Indiër uit het Noorden, Himachal Pradesh. Vinni is een rasechte womaniser. Thuis in het Noorden wacht zijn aanstaande, maar hier heeft hij ook een vriendin. Hij heeft het haar wel verteld. Zulke dingen kun je maar beter voor het huwelijk vertellen vindt hij. In het begin moest ik erg aan Vinni wennen. Hij kan ontzettend staren en ik voelde me dan soms ongemakkelijk. Maar nu ik hem beter heb leren kennen blijkt ook hij een schatje. Hij houdt gewoon van vrouwen en dat steekt hij niet onder stoelen of banken.

Onze yogaleraar - een echte swami van 52 met een prachtig lichaam, een donkergrijze bos halflang haar en een witte baard - geeft ons elke dag 3 uur les. Een keer in de ochtend en nog een keer tijdens zonsondergang. Zijn lessen zijn erg inspannend en erg ontspannend en hij maakt ook graag grapjes tussendoor. Een schitterende en indrukwekkende verschijning is hij als hij in zijn witte gewaad over het strand komt aangewaaid. Hij heeft zijn eigen manier van yoga ontwikkeld door verschillende vormen van yoga met zijn basis, Kundalini yoga, te vermengen. Volgens hem is dit de allerbeste manier. Maar ondertussen is hij wel erg gevoelig voor de mening van zijn leerlingen..
Nu ruim twee weken geleden zijn we hier aangekomen en we hebben gisteren - na een moeilijke onderhandeling met Rama (moeilijk voor hem want we zijn nu zijn vrienden) - besloten nog een week te blijven. Toen we het eens waren over de prijs zei ik dat ik blij was dat we hier nog langer konden blijven, waarop Pem antwoordde; 'You happy, I'm happy, God happy!'

We hebben beloten een detox programma te doen bij onze Swami en vonden het het allerfijnst om bij deze fantastische mensen hier te blijven tijdens dit bijzondere proces. Morgen gaan we beginnen. Op de eerste ochtend moeten we allebei een liter gekookt mineraalwater met meegekookte opengesneden limoenen met schil drinken. Daarna moeten we naar het toilet en hebben we diarree. Volgens de Swami gaat het bij de 'western stomach' meestal wat langer duren, maar hij heeft het idee dat het bij mij wel snel zal gaan. Mijn vijfentwintig vegetarische jaren zullen daar wel aan hebben bijgedragen.. Ik ben heel benieuwd en vind het ook wel een beetje spannend. Tijdens de detox worden alle afvalstoffen die in je lichaam achter zijn gebleven afgevoerd en op sommige momenten voel je je daardoor aardig uitgeput. Maar als het goed is komen we er als herboren uit, vol energie en zullen we alles scherper zien.

We zullen zien!

• 15 December 2008 - 09:03

Marielle:

Wow!! Wat spannend!! (de detox) Ik heb van mensen vernomen dat het inderdaad inspannend is en ook erg emotioneel kan zijn. Misschien omdat jullie al 2 weken aan het yoga-relaxen zijn, dat je het beter aankunt. Ben heeeeeeeel benieuwd hoe jullie dit bevalt!. Wat heerlijk te lezen van die warmte, zee en nachtelijke duik. Ik kom net uit de sneeuw (letterlijk!) en was bijna ingesneeuwd. Kunnen jullie je waarschijnlijk niets van voorstellen.
    Geniet van jullie verblijf in India en ben echt heel benieuwd naar jullie ervaringen verder. ENJOY!!

Liefs,
    M.xx

• 15 December 2008 - 13:45

Babs:

Hey liefies!
    Ik dacht dat jullie afgelopen week de detox deden en daarom geen berichtjes stuurden. Dat gaat dus komende week gebeuren; spannend hoor! Veel succes (& sterkte) ermee!
    Afgelopen donderdag & vrijdag ben ik fijn bij ome Kees geweest. Even er lekker tussenuit en proberen los van alles te komen ... dus heb een beetje van het zelfde soort sfeertje kunnen genieten als jullie nu doen!
    Veel liefs & een hele dikke kus, Babsie

• 15 December 2008 - 13:46

Nog Een Keer Babs:

En die uitspraak van Pem ... 'You happy, I'm happy, God happy' ... geweldig toch?!
    Kussie!

• 16 December 2008 - 06:23

Mama,:

lieve schatten,
    wat een cadeau op deze vroege ochtend,
    De kerstgedachte worden
    deze schoonheid rijkelijk gevoed.

weel liefs, mama

• 16 December 2008 - 06:25

Mama,:

lieve schatten,
    wat een cadeau op deze vroege ochtend,
    De kerstgedachte worden door
    deze schoonheid rijkelijk gevoed.

weel liefs, mama

• 16 December 2008 - 14:09

Marco En Lian:

Het moet wel een geweldige ervaring zijn.
    We lezen regelmatig jullie verhalen. Geweldig.

Geniet ervan.

Groeten Marco en Lian Egging en natuurlijk de kids.

• 16 December 2008 - 18:32

Papa Cq Hub:

Hallo allebei,
    Wat weer een pracht verhaal en heel mooie fotos...ik geniet er van.
    Heel veel groetjes.

• 18 December 2008 - 15:03

Ans En Wim Van Baast:

We hebben weer genoten van jullie verhaal en de mooie foto"s Geniet ervan.Groetjes van ons

• 20 December 2008 - 15:09

Tante Diny:

ramon en linda
    wat maken jullie een mooi maar af en toe moeilijk tijd door we genieten van jullie ik weet niet of kerst daar ook gevierd word maar wij wensen jullie toch vrolijk kerstfeest je maak er maar wat van en een gelukkig nieuwjaar ik zou zeggen geniet er samen vanen het aller beste
    heel veel groetjes van toon en diny

• 23 December 2008 - 12:57

Alexandra:

Het blijft genieten om stukjes mee te mogen gaan op jullie prachtige reis.

Belle fete de Noël et de gros baisers,

A & A & A'tje

• 24 December 2008 - 13:53

Tante Jo:

Hoi Linda & Ramon,Blij te zien dat jullie geweldig genieten, toch een kerstwens , hoop dat jullie een helemaal andere kerst hebben dan hier in de kou, ben benieuwd hoe jullie dat ervaren, Ik vond het helemaal niks,met zonnebril op, en in korte broek naar de nacht-mis, het allerbeste geniet en denk af en toe ook an de thuisblijvers, houdou Jo

• 24 December 2008 - 15:15

Joke:

Hallo Linda en Ramon,

Boeiend jullie verslagen en foto's.
    Ga zo door in 2009. Een periode in je leven van onschatbare waarde.
    Ongetwijfeld zal de jaarwisseling heel bijzonder zijn. Ik wens jullie een goed, gezond en geweldige ervaringen voor 2009 toe.
    Groetjes, Joke Biemans.

Groetjes Diny - Piet-Hein en de kinderen

• 24 December 2008 - 17:43

Jeroen En De Dames:

ramon en linda,

geweldige foto's en reacties.

van ons 5e hele fijne kerstdagen en een gelukkig uiteinde toegewenst

• 24 December 2008 - 17:57

Jhamerven@onsbrabant:

Lieve Ramon en Linda,

Hier vanuit Best willen wij jullie hele fijne feestdagen wensen en een steengoed nieuwjaar!!!
    Pak er maar een lekker drankje op!!
    Ook in 2009 blijven wij jullie volgen,en jullie belevenins met jullie zoveel mogelijk meeleven!!

Veel liefs,

Dianne en Hans

• 24 December 2008 - 19:12

TanteRiek.OmeJan:

Vanuit hier prettige kerstdagen en een goed 2009.
    Wat zijn de beelden mooi we genieten er nog steeds van

Groetjes Jan en Riek

• 25 December 2008 - 14:51

Rose-Marie:

H ramon en Linda,

Wat mooi!!
    Dat is goed uithouden zo, klinkt heeeeeeeel relax!

• 29 December 2008 - 00:40

Mootje:

Wat een feest jullie verhalen en dan de foto's erbij. zo leuk als je kennis maakt met mensen in jullie verhaal en daarna de foto's erbij ziet dan kan je het meteen visualiseren en mee genieten. Ik vind het zo gaaf wat jullie doen. De Yoga en nu dan de detox. Ze zeggen dat je je herboren voelt na zo'n detox maar volgens mij is elke dag in jullie reis een dag van herboren worden. Elke dag die vol van verrassing, verruking, van waardering en met dankbaarheid is vervult.

Ik ben dankbaar dat ik ook mag genieten van jullie uitzicht , jullie zee, jullie berg. Zo heerlijk om door jullie verhaal een " escape " te maken uit mijn eigen amsterdamse wereld.

Geniet van Goa , ik ben erg benieuwd naar jullie detox ervaring.

Liefs,
    Mootje

• 31 December 2008 - 13:23

Denise:

Ha wereldreizigers,

Mooie verhalen hoor, maar dat schrijft iedereen al. Hier in Nederland is het nu berekoud en we hebben net met de jongens gesleed op de vijver bij ons voor. Leuk gezicht die drukte op het ijs. En het is vandaag oudejaarsdag, dus overal wordt er al flink met vuurwerk geknald (Sandor heeft ook een flinke partij Belgische Illegalen in de garage liggen, dus die kan zijn lol op vanavond)Straks gaan we bij Bert de eigen gebakken oliebollen proeven en dan maar kijken of we het wakker houden tot 0:00 uur. Bij jullie is het al iets eerder nieuwjaar, dus hierbij alvast de beste wensen en ik hoop dat jullie ook in 2009, in goede gezondheod, nog meer fantastische belevenissen zullen meemaken. Hoewel we niet vaak reageren, zijn Sandor en ik wel trouwe lezers! Heel veel liefs uit Dordrecht van Sandor, Denise, Loek, Boris en .?.

• 31 December 2008 - 16:18

Hans En Dianne:

Hoi Linda en Ramon,

Bij jullie is het vast al 2009, maar hier vanuit het oude vertrouwde kikkerlandje willen wij jullie toch een bere gezellig oud en nieuw toewensen, en nog veel reisplezier!!!!!

Liefs, Hans en Dianne

• 01 Januari 2009 - 12:59

Janet En Elisa :

Ken je ons nog uit Yazd? Wat maken jullie een fantastische reis!!!!!!!! We genieten met jullie mee! Namens ons beiden een heel gelukkig, nieuwschierig, leergierig,geweldig 2009!

• 02 Januari 2009 - 16:33

D.v.Haaren:

Hallo Linda en Ramon
    HIer vanuit het koude nederland de allerbeste wensen voor 2009 Geniet van jullie mooie reis in het nieuwe jaar maar dat gaat vast wel lukken.
    Groetjes van Diny en PIet-Hein

• 03 Januari 2009 - 18:44

Ronald Verheggen:

ramon en linda .. de beste wensen voor 2009 .. groeten jacqueline ten horn en ronald verheggen